Shadowrun 2070
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Shadowrun
 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Welcome to Redmond!

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptymån feb 14, 2011 1:29 pm

Tills nästa spelmöte kommer det att ha gått lite tid sedan förra spelmötet, eftersom det antagligen kommer vara en hel del småsaker ni vill fixa med. Som att fixa lite basic utrustning, knyta kontakter och skaffa jobb.

Ni får snart veta att Mustafa(orchen som äger huset där ni har er lägenhet och även är kock på cafét precis under er)har lite kontakter. Han förstår snabbt att ni är den sortens folk som gärna har lite extra eldkraft och en skyddsväst eller två. Han kan fixa fram lätta grejer på ett par dagar(sådant som "light pistols" tex), om det är tyngre saker ni vill ha, så kostar det betydligt mer, tar längre tid om det ens går att fixa fram.

Det finns också en eletronikaffär längre ner på gatan som säljer billiga budget commlinks. Men Josif kan tweaka dom lite för bättre prestanda och bättre säkerhet.

Ni kan också spendera lite tid till research; försöka hitta information på The Matrix. I en storstad som Seattle är det lättare att dölja sin "data trail" när man vill surfa anonymt.


Så släng in en rad om sådant som ni vill göra; skriv det här är om det är något öppet som kanske andra kan vara intresserade av. Eller i det privata forumet om det är något hemligt.
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Alexander




Antal inlägg : 21
Join date : 11-02-01

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 15, 2011 4:07 pm

Tänker du att vi ska svara vad vi gör i den här tråden eller ska vi lägga upp en ny tråd för varje aktivitet? Jag tänker det senare alternativet med tanke på att en del saker kanske väcker diskussion som kan bli svår att följa om handlar om olika saker i samma tråd. Separerar man det kan du dessutom lättare flytta över en tråd till ett privat forum om det händer hemliga saker. Wink
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 15, 2011 6:16 pm

Det låter som en bra idé att starta en ny tråd för varje akrivitet ni vill göra, kör på det. Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptyons feb 16, 2011 4:57 am

Först kanske vi behver veta hur mkt cash vi har och hur mkt vi vill lägga på diverse saker, som tex om vi ska inhanda vapen commlinks med mera så behöver vi kanske splitta upp högen i olika delar beroende på vad saker koster(får kosta).
Så man vet vad man har och röra sig med, annars e d lätt att bara plocka ut det dyraste ur boken o köra på d, me då räcker det itte till så mkt än data prylar till Josif Razz

och sedan vet jag inte rikigt vad folk vill göra en del utrustning kanske är "personlig" och vill inhandlas själv för att få det man vill ha, och på rätt sätt.
eller ska vi bara köpa EPA grejjer och tweka därifrån? =)
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptyons feb 16, 2011 5:55 am

Just nu har ni 5000 i kontanter, hyran betald för två månader och mat för en vecka. Ni har inte så många kontakter att utnyttja; så ni får nog nöja er med de billigare alternativen för nu.
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptyfre feb 18, 2011 10:27 am

den absolut billigaste commlinken med os kostar typ 300¥, men då kan man typ itte ha den till nått utan vanligt surfande. Och om jag ska uppgrada dom så kommer det ta mkt tid att göra det hårdvare mässigt, och dom kommer inte bli spec bra, tweaka dom afterhand o byta access ID e ganska lätt men deras prestanda är typ som vilken street hacker som hellst kan hacka sig in på. så gömma sig i sitt surfande är svårare med lägre budget comms. för att kunna modda dom lite bättre så behöver vi en bättre modell o dom kostar mer (1200-2200¥) vet inte om man kanske kan få tag på begagnade comms men men. så 5000¥ är inte så mkt att komma med.

jag tyckte iof när vi spelade sist så var det en större hög cash eller är det jag som minns fel?
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptylör feb 19, 2011 3:49 am

Antagligen så vill inte folk bränna alla cash på links. Men så har de som har Internal Commlink som cyberware redan hårdvaran, så där behöver man inte lägga ner pengar. Sedan finns det piratkopier av OS och program; dessa kan skapa andra problem, men det är gratis.

Ni som har commlinks via cyberware har motsvarande en Fairlight Caliban; den zenaste. Men utan någon mjukvara(inte ens ett OS).

Det var bara 5000:- i portföljen, livet är hårt i slummen. Twisted Evil
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Alexander




Antal inlägg : 21
Join date : 11-02-01

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptymån feb 21, 2011 6:47 am

För min del klarar jag mig med en enklare commlink för surfande och vanlig kontakt för tillfället. Jag kan se till att hålla alla hemliga kontakter i den fysiska världen, men Yusif får gärna instruera mig i vad jag ska tänka på för att inte bli avlyssnad.

Mina behov av cash är i övrigt väldigt begränsade men jag skulle gärna investera lite i kläder så att jag inte ser för jävlig ut vid kontakter med eventuella uppdragsgivare. Vet dock inte vad en hyfsad kostym går på?

Sen tänker jag att jag kan börja dra in lite pengar på dumma turister genom att leka seanser och spådomar och så? Alternativt helt enkelt leta klienter som psykolog, fast det lär bli svårt utan ett kontor av något slag.

/Alex
Till överst på sidan Gå ner
freeman

freeman


Antal inlägg : 37
Join date : 11-01-31

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptymån feb 21, 2011 2:22 pm

Jag fixar mech jobb. typiskt mech-blåställ med oljig trasa i bakfickan
ber mustafa med hjälp å knyta kund kontakter, alt om han vet nån som behöver ett mech/tech proffs.
tjänar jag nå penga på det så:
prio inköp:
moddul till min cyberarm (sån ja hade innan eller likvärdig)
jag har bra comlink i huvudet så om det går å få tag på ett riktigt opsys till det så blir ja gla, yusif får la hjälpa mig.
pistol e oxå bra.
resten går in i gäng-kassan.
whos in charge here?!?!
Till överst på sidan Gå ner
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 4:16 am

OS till diverse existerande comms kan ja nog fixa pirat copierade ganska fort så folk kan använda sina comms.


Ps; jag herter Josif inte nån jävla arab (yusif) get it right god dammit!!! Razz
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 4:28 am

Då kan vi enas på street name "The Turk" eller "The Arab" för Josif? Laughing
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 4:57 am

sigh
Till överst på sidan Gå ner
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 5:12 am

freeman skrev:

whos in charge here?!?!


jag kan tycka att vi inte har en ledare utan bestämer för gruppens bästa genom konsensus.

sedan när det kommer inom vissa expertområden så borde den personen vet bättre och därigenom bli som den personen vill, kanske inte alltid men oftats förmodligen.
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 6:25 am

Josif skrev:
freeman skrev:

whos in charge here?!?!


jag kan tycka att vi inte har en ledare utan bestämer för gruppens bästa genom konsensus.

sedan när det kommer inom vissa expertområden så borde den personen vet bättre och därigenom bli som den personen vill, kanske inte alltid men oftats förmodligen.


Det kan vara bra att har en person som sköter förhandlingar och sånt. En ansikte utåt typ. The Face.
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytis feb 22, 2011 6:37 am

nej inte en, we stand as one unit!
Till överst på sidan Gå ner
freeman

freeman


Antal inlägg : 37
Join date : 11-01-31

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytor feb 24, 2011 12:29 am

fisoj.
Till överst på sidan Gå ner
Riley

Riley


Antal inlägg : 23
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytor feb 24, 2011 7:42 am

I Redmond borde det väl finnas nån form av inofficiella fightingtävlingar? Det skulle jag lätt kunna ägna mig åt för att tjäna lite pengar.

För övrigt så tycker jag nog att vi bör låta Alexander vara ansiktet utåt gentemot uppdragsgivare och dylikt då han är den bäste förhandlaren och även är den som är mest förtroendeingivande (tror jag).
Till överst på sidan Gå ner
Josif

Josif


Antal inlägg : 50
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytor feb 24, 2011 8:24 am

nej sa ja juh!! inte en, vi är en sammansatt grupp eller? och förövrigt kan jag tala för mig själv, och om det är nått jobb som ska göras så kommer jag själv vilja prata med uppdragsgivaren, inte bara bli tilldelad. (vi har haft det systemet förut och denna gången vill jag inte ha det så)
Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytor feb 24, 2011 12:57 pm

Riley skrev:
I Redmond borde det väl finnas nån form av inofficiella fightingtävlingar? Det skulle jag lätt kunna ägna mig åt för att tjäna lite pengar.

Att hitta någon klubb där folk tränar fighting av olika slag kan vara en bra plats att börja leta.
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
freeman

freeman


Antal inlägg : 37
Join date : 11-01-31

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptytor feb 24, 2011 11:37 pm

Josif: det beror väl helt på vilka problem vi råkar ut för.
själv skulle jag bara övervaka forskning om batterier.
det gör jag tydligen inte längre. Vad är det somsäger att jag bara inte skiter i gruppen å drar hem?
mitt uppdrag finns ju inte längre. Givetvis känner jag mig förvirrad och paranoid å håller mig till gruppen av den anledningen. men jag håller med,
den här gruppen är inte en grupp av tradition (med utarbetad hierarki) utan en tillfällig nödlösning.

Morin: tjänar ja massor med pengar?

Till överst på sidan Gå ner
GM
Admin
GM


Antal inlägg : 102
Join date : 11-01-29

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptyfre feb 25, 2011 1:37 am

freeman skrev:
Josif: det beror väl helt på vilka problem vi råkar ut för.
själv skulle jag bara övervaka forskning om batterier.
det gör jag tydligen inte längre. Vad är det somsäger att jag bara inte skiter i gruppen å drar hem?
mitt uppdrag finns ju inte längre. Givetvis känner jag mig förvirrad och paranoid å håller mig till gruppen av den anledningen. men jag håller med,
den här gruppen är inte en grupp av tradition (med utarbetad hierarki) utan en tillfällig nödlösning.

Morin: tjänar ja massor med pengar?


Du lyfter fram en god poäng Daniel. Jag tycker ni ska ta en funderare på era karaktärers motivation. Vad är det som gör att ni håller ihop? Varför drar ni inte bara åt varsitt håll? Alldeles nyss så jobbade ni på en av världens största företag, all var glassigt, ni hade resurser och det såg ut som att ni skulle göra en raket karriär inom respektive yrke. Men nu sitter ni helt plötsligt i en skitig lägenhet i en av världens värsta slumområden, ni har inga pengar och det verkar som att det är någon där ute som är ute efter er. Ni vet inte vem ni kan lite på, det är tveksamt om ni ens kan lite på era egna minnen. Situationen är minst sagt uppskruvad och stressande. Förvisso har vissa av er levt ett liv där denna situationen inte är helt främmande (även om misstron mot sina egna minnen är en ny upplevelse för er alla), vilket skulle kunna leda till tankar som att ni kanske skulle klara er på egen hand bättre.

För min del skulle det vara roligt om denna stress och förvirring kommer fram i rollspelandet och hur ni prioriterar i ert handlande. Vad är det första ni tänker på när ni vaknar den första morgonen i den skitiga lägenheten. Det är en kall februarimorgon och ni hör ljuden ute från gatan, lägenheten är dåligt isolerad både för ljud, värme och lukter. Utanför ser ni ett gäng som hänger vid ett gathörn och ser hårda ut, dom visslar efter kvinnorna som går förbi och jävlas med männen som går förbi; det är uppenbart att detta är ett område där polisen inte är de som bestämmer. Ni har bott i en container i några dagar och innan det Blackstone Bay. Ni har inte ätit ordentligt eller sovit ordentligt, på kanske ett och ett halvt år(?). Ta era beslut utifrån detta perspektivet. Things are pretty fucked up.
Till överst på sidan Gå ner
https://shadowrun.swedishforum.net
freeman

freeman


Antal inlägg : 37
Join date : 11-01-31

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptysön feb 27, 2011 11:10 pm

och det är ju ganska tydligt vems fel DET är, MORIN... min karaktär kommer bli en personlig vendetta mot gud, dvs dig. PASSA DIG!!! ((not)
Till överst på sidan Gå ner
Riley

Riley


Antal inlägg : 23
Join date : 11-01-30

Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Emptymån feb 28, 2011 7:10 am

Som jag ser det så sitter vi i samma båt och bör därför hålla ihop. Vad det än är som hänt, vilka som än är ute efter oss (om någon är det) så gäller det oss allihop. Vi har varit med om samma sak och har gemensamma problem. Det bästa vi kan göra är att lösa våra problem gemensamt. Vi är mycket starkare som grupp än vad någon av oss är på egen hand. Fler ögon och öron, fler resurser och kontakter och fler hjärnor som kan ta vettiga beslut (kanske).

Vad jag menar är att vi ska ta till vara på varandras styrkor och försöka uppväga varandras svagheter. Därför bör t ex viktiga sysslor som rör matrix främst anförtros åt Jusif, magi och förhandlingar med uppdragsgivare åt Alex. Helt enkelt därför att dessa personer är de av oss som är bäst på dessa uppgifter. Alltså, visst kan vi gå på koncensus i allmänhet, men vi bör även kunna lita på varandras expertis. Om jag skulle ränna runt oförsiktig i matrix skulle jag lätt kunna försätta både mig själv och gruppen i fara så jag litar på Jusifs expertis och omdöme istället. En uppdragsgivare får nästan garanterat ett bättre och proffsigare intryck av oss om han/hon kan vända sig till en kontaktperson som talar för gruppen istället för att behöva föra en vild diskussion med fem olika personer som drar åt olika håll och velar fram och tillbaka innan något bestäms. Naturligtvis kan ju Alex då säga bu eller bä till personen för att konferera med oss andra innan något slutgiltigt beslut tas (och då gäller koncensus), men det behöver ju inte uppdragsgivaren vara inblandad i.

Alltså bör vi vara ganska öppna mot varandra med vad vi är bra på och inte (finns en tråd här för det). Vi behöver inte ha en ledare, men utåt sett kan vi vinna på att ses som representerade av en person i vissa sammanhang. Jag (Riley) tar absolut inte order från någon av er andra (eller nån annan heller) och bestämmer heller inte vad någon av er andra ska göra, men skulle jag plötsligt t ex "kommendera" tystnad eller dylikt så skulle det vara av en jävlig god anledning och då gör man bäst i att följa instruktionen för allas bästa. Jag förväntar mig även exakt samma sak av er andra (säger Roger att inte pilla på den där mackapären så pillar man inte på den där mackapären, för han vet antagligen vad han snackar om!). Vi bör lita på varandra.

Och för övrigt Jusif; Vi har inte "haft det systemet förut". Vi inte haft något system alls förut, vi har aldrig arbetat tillsammans förut. Om du vill prata med uppdragsgivaren själv så gör det då (tänker inte hindra dig), jag tänkte enbart på uppdragsivarens uppfattning om oss och att jag föredrar att den blir så positiv som möjligt.

(tillåt mig nu poängtera att åsikter som jag uttrycker här i forumet, utom möjligen under "allmänt", är i första hand Rileys åsikter medan min "verkliga" åsikt i vissa fall kan vara en annan.)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Welcome to Redmond! Empty
InläggRubrik: Sv: Welcome to Redmond!   Welcome to Redmond! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Welcome to Redmond!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Shadowrun 2070 :: The Team-
Hoppa till: